Värdering av din bostad

Värdering av din bostad

Och ja, självklart är det kostnadsfritt.

Close
08-644 90 44

Sälja bostad – så går det till

Så du funderar på att låta oss sälja din bostad. Bra!
Börja med en värdering. Efter det ser processen ut så här:

Vi börjar med att träffas för att gå igenom försäljningens alla steg. Vi gör också en värdering av din bostad. Bostadens värde bedöms med utgångspunkt av läge och skick ställt i relation till marknadsläget. Värderingen gör vi helt kostnadsfritt. Oavsett om du kommer fram till att du vill anlita oss för försäljningen.

Så du har bestämt dig för att det är vi som ska sälja din bostad. Bra! Vi lovar att ge dig den bästa hjälp du kan få. Vi kan marknaden och vet exakt hur vi ska gå till väga för att du ska få maximalt betalt. Nu tecknar vi ett avtal om försäljningen. Processen är igång.

Nu samlar vi med din hjälp in all information om bostaden. Allt ifrån planlösning och ytor till tekniska lösningar. Handlar det om en bostadsrätt behöver vi skaffa underlag om föreningens ekonomi. Är det en fastighet kan det handla om servitut och om- och tillbyggnader. 

Vår duktiga fotograf kommer hem till dig och tar professionella bilder som visar din bostad från sin bästa sida. Det här momentet är mycket viktigt. Vältagna bilder som förmedlar trivsel och atmosfär är avgörande för att generera stort intresse. Läs mer om fotografering här (länk)

Tänk på: Inför fotograferingen är det viktigt att lägenheten städas ordentligt och sedan stylas för att framstå i sin bästa dager. Läs mer om homestyling

Nu finns hela underlaget för att beskriva DIN BOSTAD i både ord och bild. Vi ser till att kombinera poesi och prosa till en säljande beskrivning. Den kompletteras med en ritning som du först får godkänna.

Nu gäller det att få så många som möjligt att få upp ögonen för din bostad. Ju fler som blir nyfikna och kommer på visningarna, desto fler blir antalet seriösa spekulanter VILKET är avgörande för att få ut ETT MAXIMALT PRIS AV FÖRSÄLJNINGEN. Det här är våra primära marknadsföringskanaler:

  • Publicering på: sodermaklarna.se, hemnet.se, hittahem.se, dn bostad på internet, Dagens Industri på Internet och Booli.se.
  • Tidningar: i tre st lokala tidningar på Söder och i Söderort.
  • Skyltfönstren på våra kontor
  • Direktreklamutskick
  • Presentation av din bostad för passande intressenter i vårt kundregister.
  • Sen finns det också möjlighet att synas på Facebook, Instagram och utökade annonser på hemnet.se.

Skulle andra åtgärder behövas tar vi upp en diskussion med dig om saken.

Vår ambition är att visa bostaden till dess att den är såld och tills vi har nått ut till hela marknaden. Det vanligaste är att ha två öppna visningar men detta kan korrigeras efter vad som är bäst för just din försäljning.

När visningarna är över kontaktar vi alla som anmält sig som spekulanter. Målet är att få med så många som möjligt i budgivningen. Under budgivningstiden håller vi dig underrättad om nya bud på det sätt som passar dig bäst. Läs mer om budgivning

När budgivningen är avslutad är det ditt beslut vem som skall bli köpare till din bostad. När du har bestämt dig upprättar vi ett avtal som undertecknas av dig och köparen.

Nu ska köparen betala handpenning. Det normala är att den uppgår till tio procent av köpeskillingen.

Hög tid att flytta. Vi har skickliga och pålitliga samarbetspartners inom en rad olika områden och kan därför hjälpa till med allt från flytt och flyttstädning till att installera larm och få hjälp med homestyling i din nya bostad.

Dags att släppa taget om det gamla. Nu träffar du återigen köparen för att skriva under ett antal handlingar. Och inte minst lämna över nycklarna. Grattis till en bra affär!

Fastighetsförsäljningen ska förstås tas upp i nästa självdeklaration. Vi hjälper gärna till att beräkna kapitalvinst och undersöka möjligheterna att få uppskov för beskattning av vinsten.