Värdering av din bostad

Värdering av din bostad

Och ja, självklart är det kostnadsfritt.

Close
08-644 90 44

Om Södermäklarna

Södermäklarna startades 1983. Rolf Uddland, som fortfarande sitter med i företagets styrelse, var en av grundarna. Första kontoret låg på Södermalm vid Vitabergets fot. Affärsidén var då precis som nu att erbjuda lokala mäklartjänster i södra delen av Stockholm baserade på hög servicenivå, kunskap och extremt god kännedom om området och marknaden.
Konceptet gick hem och företaget växte. Kontor etablerades i Botkyrka och snart följde ytterligare ett vid Medborgarplatsen. Södermäklarna hade lyckats leva upp till sitt namn. Företaget var nu branschledande på Söder.

Expansionen fortsatte med kontor vid Mariatorget. Sedan dess har också Hammarby Sjöstad, Enskede, Hägersten och Liljeholmen lagts till listan. Södermäklarna har idag 28 mäklare i varierande åldrar och med skiftande bakgrund. Ålderspannet är en stor fördel eftersom det ger en produktiv mix.

Med 28 anställda är Södermäklarna inte längre något litet företag. Men den lokala prägeln består.

Vi är som en liten firma, bara lite större. Närheten till marknaden finns kvar samtidigt som vi kan dra nytta av det större företagets muskler och skalfördelar, säger Saki Carapanos. Personalen arbetar inte bara nära sin marknad. De har dessutom nära till jobbet.
Mäklarbranschen har ju rykte om sig att vara väldigt flott och glassig. Mäklare på andra håll får väl svara för sig, men vi är inte så fina av oss. Vi hänger hellre på kvarterskrogen här hemma än på Stureplan. Jag vill tro att vi är lite vanligare och lite mer avspända än många andra i branschen. Men när det kommer till att möta kunderna och få ut maximalt av varje affär är vi långt ifrån tillbakalutade. Då är vi på tårna, säger Saki.

Södermäklarna ger sina medarbetare stor frihet. Hos de rikstäckande kedjorna har mäklarna gemensamma manualer att rätta sig efter, men Södermäklarna tror i stället på att lita till den enskilda mäklarens intuition, kunskap om sin marknad och förmåga att läsa av och förstå behoven hos både säljare och köpare. Utifrån den förmågan anpassas insatserna för att få bästa möjliga utfall av varje affär.

Det viktigaste är att förstå kunden, att aldrig glömma att hon är unik. Våra kunder ska alltid kunna lita på att de får exakt den hjälp de behöver. Och att vi gör det där extra som gör skillnad. De ska känna att vi håller dem i handen hela vägen tills kontraktet är påskrivet, säger Saki Carapanos.